Ekologia- nauka o wzajemnych zależnościach pomiędzy
organizmami oraz pomiędzy organizmami, a środowiskiem ich życia.
Sozologia – nauka o ochronie środowiska.
Osobnik – pojedynczy przedstawiciel gatunku np. jeden człowiek,
jeden tasiemiec uzbrojony
Populacja – osobniki jednego gatunku zamieszkujące wspólny
teren, czyli wspólne środowisko np. sosny zwyczajne w jednym lesie, szczupaki w
jednym jeziorze
Gatunek – zbiór wszystkich populacji na ziemi (w obrębie
gatunku), czyli osobniki i podobnej budowie zewnętrznej i anatomicznej które
mogą się krzyżować i wydawać płodne potomstwo np. sosny zwyczajne, szczupaki
Biocenoza – zbiór populacji w jednym środowisku, czyli
wielogatunkowy zespół organizmów zamieszkujących wspólne środowisko np. żywe
organizmy lasu to biocenoza lasu.
Biotop – zespół warunków fizycznych środowiska w którym
funkcjonuje biocenoza: światło, temperatura, tlen, odczyn podłoża, woda itd.
Ekosystem – biotop + biocenoza i wzajemne między nimi
zależność
Nisza ekologiczna – miejsce w ekosystemie w którym organizmy
bytują i żerują, czyli miejsce które może zapewnić organizmowi jego potrzeby
życiowe np. małże i dno zbiornika wodnego, trzcina i brzeg zbiornika.
Biom – zespół ekosystemów na określonej szerokości
geograficznej np. tundra, tajga
Biosfera – część atmosfery, hydrosfery i litosfery w której
istnieje życie.
CECHY POPULACJI
1.
Liczebność populacji – stan liczbowy osobników
danej populacji
2.
Struktura płciowa – proporcja osobników męskich
do żeńskich (dotyczy rozdzielnopłciowych )
·
U zwierząt które tworzą rodzicielskie pary na 1
samca przypada 1 samica np. bociany
·
Są zwierzęta, gdzie na 1 samca przypada kilka
samic np. goryle, koale
3.
Struktura wiekowa
W populacji są 3 grupy wiekowe:
1)
Osobniki młode (w wieku przed rozrodczym)
2)
Osobniki dorosłe (w wieku rozrodczym)
3)
Osobniki stare (w wieku po rozrodczym)
Jeśli wykres ma kształt piramidy to populacja jest
rozwijająca się; cechuje się dużą ilością osobników młodych; liczebność tej
populacji będzie się zwiększać.
Jeśli wykres ma kształt dzwonu to populacja jest
ustabilizowana; udział poszczególnych grup wiekowych jest stały, a liczebność
jej nie zmienia się.
Jeśli wykres ma kształt odwrotnej piramidy to populacja jest
wymierająca; osobniki dojrzałe i stare dominują nad młodymi, a liczebność
będzie się zmniejszać.
4.
Rozrodczość – liczba osobników które zasilają
liczbową populacje w określonej jednostce czasu np. w ciągu roku.
Rozrodczość potencjalna (maksymalna ) – mierzona jest liczbą
gamet, rozrodczością taką charakteryzują się osobniki które nie opiekują się
młodymi np. ryby, pasożyty.
Rozrodczość ekologiczna (faktyczna, rzeczywista) –bierze pod
uwagę tylko te osobniki które przeżyły i faktycznie zasiliły populacje.
RORZODCZOŚĆ POTENCJALNA – OPÓR ŚRODOWISKA = ROZRODCZOŚĆ
EKOLOGICZNA (RZECZYWISTA)
Opór środowiska – są to wszystkie niekorzystne warunki
środowiska, ograniczające wzrost liczebność populacji np. woda- za mało lub za
dużo, temperatura, pasożyty, drapieżcy, drobnoustroje.
STRATEGIE ROZRODU
·
Typu r – ogromna produkcja gamet, wysiłek
ekonomiczny skierowany na produkcje gamet, a później się nimi nie zajmują np.
ryby tasiemce
·
Typu K – produkcja gamet jest mała, ale opiekują
się młodymi i na to zużywają dużo energii np. ssaki łożyskowe, ptaki, człowiek
5.
Śmiertelność – liczba zgonów w populacji w ciągu
1 roku
·
Śmiertelność mierzy się dla całej populacji lub
dla poszczególnych grup wiekowych
·
Największą śmiertelnością powinny się
charakteryzować najmłodsza i najstarsza grupa wiekowa w populacjach żyjących
dziko bez ingerencji człowieka
·
Sztuczne populacje cechują się większą
umieralnością osobników najstarszych np. ludzie, konie
Krzywe przeżywania
Krzywa a (wypukła) – na początku śmiertelność niska, a duża
śmiertelność dla osobników starszych np. człowiek, koń, słoń
Krzywa b (wklęsła) – dotyczy organizmów których dużo umiera
na początku życia np. ryby, płazy, pasożyty
Krzywa c (esowata) – dwa okresy w życiu związane z większą
śmiertelnością – na początku życia i w starszym wieku np. ptaki (wróbel)
Krzywa d (schodkowata) – wiele okresów zwiększonej śmiertelności
np. owady (podczas licznych linień larw, przepoczwarzania, przechodzenia w
imago)
Krzywa e (jednostajnie nachylona) – charakterystyczna
dla populacji sztucznych, śmiertelność
nie ma związku z wiekiem np. stułbia hodowana w akwarium
6.
Zagęszczenie populacji – liczba osobników
populacji przypadająca na określoną jednostkę powierzchni lub objętości.
Zagęszczenie decyduje o liczebności populacji, ponieważ w
przypadku rosnącego zagęszczenia ogranicza się rozrodczość, czyli jeśli jest za
duże zagęszczenie (przegęszczenie ) to dochodzi nawet do poronień.
Sposoby rozmieszczania:
Skupiskowe – zaliczmy do nich zwierzęta stadne np. jelenie,
wilki, ryby; rozmieszczenie takie ułatwia rozród, obronę (przed zimnem,
wrogami), zdobywanie pokarmu. U roślin rozmieszczenie to występuje u tych które
tworzą ciężkie nasiona np. leszczyna, u tych które tworzą cebule, kłącza.
Losowe (przypadkowe) – zależne od przypadku, np. rośliny
wiatrosiewne: mniszek lekarski, część bezkręgowców np. pająki, muchy,
dżdżownice.
Równomierne – dotyczy populacji sztucznych np. marchewki w
ogródku, ziemniaki na polu, jabłonie w sadzie. Zdarza się z populacjach
naturalnych które cechuje TERYTORIALIZM, wtedy każdy osobnik posiada swój rewir
np. ptaki śpiewające (tak daleko jak słychać głos ptaka oznacza, że tu bytuje),
lisy, psy, niedźwiedzie, a wśród roślin jaskier rozłogowy.
ZALEŻNOŚCI MIĘDZYGATUNKOWE
NIEANTAGONISTYCZNE (PROTEKCJONISTYCZNE) –takie zależności w
wyniku których nikt nie ponosi straty.
1.
Mutualizm – PA + i PB + zależność konieczna (nieodzowna) dla obu
partnerów; organizmy bez siebie nie mogą żyć.
Przykłady:
·
Rośliny motylkowe i bakterie rhisobium
(brodawkowe); rośliny otrzymują azot, a bakterie substancje odżywcze.
·
Przeżuwacze i bakterie jelitowe – bakterie
trawią celulozę, a w zamian żywią się tym co w jelicie zostaje.
2.
Protokooperacja - PA+ i PB+ organizmy czerpią
korzyści, lecz mogą żyć oddzielnie.
Przykłady:
·
Rak pustelnik i ukwiał (polip) ; rak stanowi środek
lokomocji, a ukwiał dzięki parzydełkom zapewnia ochronę
SYMBIOZA (mutualizm i protokooperacja ) – współżycie dwu
organizmów oparte na obustronnych korzyściach.
3.
Komensalizm PA+ i PB 0 zależność w której populacja A odnosi
korzyści z istnienia populacji B. Dla drugiej zaś istnienie i funkcjonowanie
populacji A jest obojętne.
Przykłady:
·
Drapieżcy i padlinożercy – drapieżca np. lew
poluje na ofiarę , a hieny i szakale dojadają resztki .
·
Różanka (niewielka rybka) i małże słodkowodne;
rybka składa ikrę na skrzelach małży, dzięki czemu młode rybki mają ochronę w
pierwszych dniach życia.
ANTOGONISTYCZNE – jedna lub dwie populacje ponoszą straty.
1.
Drapieżnictwo
PA+ i PB – drapieżca zyskuje
korzyści, a ofiara traci.
Przykłady:
·
Stułbia i mała rybka
·
Kot i mysz
·
Lew i antylopa
·
Rośliny drapieżne: muchołówka, rosiczka,
dzbanecznik (rośliny polują , bo żyją na podłożu ubogim w azot, a ofiary są
źródłem azotu).
Wzrost liczebność ofiar powoduje wzrost liczebności
drapieżców. Większy wzrost jest zawsze u ofiar . Nigdy nie dochodzi do
całkowitego wykluczenia populacji.
2.
Pasożytnictwo PA+ i PB –
Pasożyty dzielimy na:
·
Zewnętrzne (kleszcz, świerzbowiec, pchła) i
wewnętrzne
·
Roślinne i zwierzęce
Jemioła – jest półpasożytem; od drzewa pobiera wodę z solami
mineralnymi, a sama tworzy substancje odżywcze
Kanianka i łuskiewnik – pasożyty roślinne, w 100% pasożyty,
bo nie posiadają barwników asymilacyjnych
3.
Konkurencja PA- i PB- walka o ten sam czynnik środowiska, im nisze
ekologiczne bardziej nakładają się tym konkurencja jest większa np. walka o
pokarm, światło, wodę
Przykłady:
·
Sosny w lesie
Konkurencja to zależność w której jedna z populacji może
zostać całkowicie wyeliminowana z danej biocenozy.
Konkurencja wewnątrzgatunkowa – o ten sam czynnik walczą
przedstawiciele tego samego gatunku.
Konkurencja zewnątrz gatunkowa – o ten sam czynnik walczą
przedstawiciele różnych gatunków.
4.
Amensalizm PA – i PB0 jeden organizm szkodzi
drugiemu, ale sam nie ma z tego korzyści, ani strat.
Przykłady:
·
Bobry budując tamy (żeremia) powodują zalewanie
obszarów które niesie śmierć licznych organizmów.
5. Allelopatia PA+ i PB- chemiczne oddziaływanie
jednego organizmu na inne, może być dodatnia lub ujemna
Allelopatia „-” – antybioza – wydzielenie antybiotyków przez
grzyby lub bakterie po to by wyeliminować grzyby lub bakterie.
Allelopatia „+” – Konkol i pszenica oddziaływają na siebie
korzystnie.
Zależności antagonistyczne i nieantagonistyczne wpływają na
skład gatunkowy biocenozy.
dziekuje za pomoc :)
OdpowiedzUsuńświetna notatka, dziękuję :)
OdpowiedzUsuńbardzo dobrze napisane, dzięki :D
OdpowiedzUsuńSuper!
OdpowiedzUsuńDzięki za notkę!
OdpowiedzUsuńŻycie mam uratowane!!!! :-D
OdpowiedzUsuńnisza ekologiczna to nie miejsce to zbiór czynników warunkujące wytępowanie danego gatunku na jakimś terenie. To są warunki i zależności środowiskowie oraz powiązania międzygatunkowe.
OdpowiedzUsuńCo by nie mówić to są to ważne kwestie i ja również całkiem niedawno potrzebowałam specjalistycznej analizy środowiskowej. Właśnie dlatego postanowiłam zgłosić się do firmy http://eco-expert.eu/ która ją dla mnie wykonała.
OdpowiedzUsuń